Hjemmesiden bruger cookies. De er ufarlige og bruges til bl.a. anonym trafikmåling. Ved at bruge vores hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies OK
Den motiverende samtale også kaldet MI (Motivational Interview) er en populær tilgang til rådgivning og arbejdet med at støtte mennesker med misbrug og psykiske og sociale problemer til at ændre adfærd. Da man begyndte at bruge motiverende samtale i behandlingen af mennesker med misbrug, gik man fra at forsøge at forandre personen til at støtte personen i at finde sine egne gode grunde til at forandre sin adfærd og sit liv.
I motiverende samtale arbejder vi mere med spørgsmål og i mindre grad med direkte rådgivning, og vi overtaler aldrig folk til at forandre sig. I den motiverende samtale betyder relationen mellem medarbejderen og brugeren og medarbejderens adfærd meget for, at brugeren ænder adfærd efter samtalen. Med den motiverende samtale påtager vi os derfor et stor ansvar.
Den motiverende samtale bygger på samarbejde mellem medarbejder og bruger ud fra tre grundforståelser:
Den motiverende samtale bygger på fire principper:
I den motiverende samtale er der særligt fokus på forandringsudsagn. Forandringsudsagn er udtalelser fra brugeren, som taler for en forandring. Medarbejderen skal skelne mellem, om brugeren udtrykker ønske om forandring eller status quo (status quo-udsagn).
Forandringsudsagn, som fortæller om beboerens:
Og forandringsudsagn, der udtrykker:
Det er gratis og giver mange fordele: